Tuesday 15 January 2013

Pergilah 'GELITA' , hadirlah ' CAHAYA'




       Siapa yang tidak pernah merasai kepahitan dalam kehidupan?siapa yang tak pernah geram dlm hidup?siapa yang xpernah pernah marah?siapa yang tak pernah melakukan dosa?semuanya pernah kan?seterusnya terserah kepada kita samaada utk terus hidup dalam permainan syaitan ini ataupun beralih pada yang lebih baik yang telah diatur Allah buat kita semua.Rasulullah pernah bersabda : “Setiap anak adam tak akan sunyi dari melakukan dosa”.dan Allah pula berfirman: “Allah takkan ubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka mnegubahnya sendiri”(ar-ra’du:11).

    Buat ‘GELITA’~

      
        Pergilah wahai gelita agar aku bisa menjemput ‘cahaya’ dalam kehidupanku. sesungguhnya kau hanya menggelapkan hatiku dan merosakkan hidupku shj.letih dan penatku semakin hari semakin bertambah kerana selama ini aku xpenah bg tempat langsung buat ‘cahaya’ menerangi kamar hatiku.pergi ! jangan pernah kembali lagi, ‘gelita’.sungguh, kau masa silamku yang patut dan harus aku tinggalkan.terkadang aku rasa seperti xmahu lagi mengenangkan kau lagi , ‘gelita’.tetapi selepas aku fikir dan fikir,harus juga aku menoleh kepadamu.

         bukan aku menerima kau kembali,tetapi untuk ambil pengajaran dari apa yang aku dah lakukan dahulu sampai kau menggelapkan hidupku. ‘gelita’ , tolong jgn dekati aku lagi.jika x,aku teraba-raba dalam kegelapan.merangkak dalam kehidupan amat sulit buatku sebagai hamba, duhai  ‘gelita’.aku akan menyusahkan manusia lain.engkau pun xdapat apa2 manfaat, ‘gelita’.semua xsuka kau, ‘gelita’.kau kacau semua manusia.manusia terbantut segalanya kerana kau, ‘gelita’.tetapikan,xpatut juga salahkan kau , ‘gelita’.sapa suruh manusia tu pilih kau kan, ‘gelita’?

      patutnya bila rasa ‘bateri’ lampu dah low,pandai2 lah recharge kan? Barulah kau xmenjelma kan,
‘gelita’?ini x, kau pulak yang dipersalahkan.tak pun bersedialah awal2 kan?bak kata orang,sediakan payung sebelum hujan, kan? Taklah nanti asyik salahkan yang lain je.contohnya macam ‘ gelita’.maaf ye ‘gelita’ , Cuma membawa cerita utk pedoman sesame manusia.

Buat ‘CAHAYA’~



     HAYYA ANNUR !! Jom lah masuk dlm kehidupan ana.ana xnak kawan dengan ‘gelita’. ‘gelita’ menyusahkan ana.ana xdapat buat sesuatu dengan sempurna kalau ‘gelita’ berdamping dengan ana.ana jd xtentu hala dan serabut juga rimas.Kehidupan manusia memang membutuhkan kamu , ‘cahaya’.buat menerangi alam ini juga menerangi segalanya.mcm lampu suluh, ‘cahaya’ amat sinonim dgn lampu suluh.xdinamakan lampu suluh kalau tiada ‘cahaya’ utk mnyuluh alam ni, bukan? ‘cahaya’ amat penting untuk kita mngenali siapa musuh,siapa kawan.juga untuk memudahkan kita.taklah teraba2 kalau ada ‘cahaya’.

     Begitulah kehidupan sebagai seorang muslim. ‘cahaya’ yang dibutuhkan seorang muslim adalah petunjuk dan redha Allah.siapa yang boleh hidup tanpa ‘cahaya’ ini?menipu kalau ada yang kata boleh hidup tanpa cahaya.dalam Quran pun ada sebut hidayah Allah itu sebagai ‘cahaya’. ingat ! bila dah rasa ‘lampu suluh’ kita kekurangan ‘bateri’ ,cepat2 charge ye agar x mengalu-alukan ‘gelita’ dlm kehidupan kita.

   syukran ya allah.. assalamualaikum..


No comments:

Post a Comment